onsdag 12 januari 2011

Vår blommande Dracena..

I dessa julavhysningstider så har jag idag gått loss på övervåningen. Kontrollerat att jag inte glömt några små tomtar  någonstans. När jag gått upp och ner i trappan har jag tänkt .."Vad gott det luktar..undrar vad som luktar?".

När jag sedan började bära krukväxter för en "efter juldusch" blev doften påtaglig.."det doftar daglilja" tänkte jag vilket var jättekonstigt eftersom dagliljor blommar ute ..på sommaren!

Men där..längst upp i vår 2,5 m höga dracena satt den ..en ca 3 dm lång blomstängel som doftar ljuvligt!!!

Verkar inte så vanligt med blommande dracenor. Googlade och endast några träffar berättade om riktigt gamla dracenor som blommat. Vår dracena har säkert 15 år på nacken..eller säger man stammen? :O

Älsklingen sa "Den mår nog inte så bra och det är därför den blommar i ett försök att föröka sig innan den dör!! .."

Jag tror att den bara vill vara vacker ;)

12 kommentarer:

  1. Doftar så starkt på kvällen så doften fyller hela huset..häftigt!!

    SvaraRadera
  2. Jag vet precis hur den doftar..
    .. har en lika vacker här som doftat sedan en vecka i hela huset..
    Men denna dracena är inköp för
    två år sedan..
    Eva

    SvaraRadera
  3. Oj vad kul! Jag tror det är blomningssäsong för dracenor nu för jag har haft jättemånga besök här på bloggen som Googlat på Drcena+blomma!

    Den blommade en vecka och doftade bara på kvällarna..men såååstarkt att man nästan fick huvudvärk :)

    Kul att läsa!
    /Ewa

    SvaraRadera
  4. Jah har just upptäckt att min Dracena blommar Underbart vilken överraskning Monica

    SvaraRadera
  5. Vad kul Monica!
    Jag blev också jätteglad för jag hade ingen aning om att det blommade.

    Den doftade dock så starkt och intensivt på kvällarna att jag nästan fick huvudvärk!

    Kul..vore roligt att veta om den ser ut som min:)
    /Ewa

    SvaraRadera
  6. Hej
    Min Dracena är säkert 10 år gammal. En gång har jag klippt ner den till nästan ingenting. För någon vecka sedan upptäckte jag två vackra blomställningar i toppen på den. Mitt stora hus fylldes av en underbar, men ganska stark doft. Jag har hittills trott att det var en Yuccapalm men nu vet jag att det är en Dracena. Verkligen intressant upplevelse!
    Ruth

    SvaraRadera
  7. Hej Ruth!
    Gud vad roligt!! Jaha två blomstänglar..det måste dofta jättemycket. Vad kul att du berättade att du klippt ner den för det funderar jag på. De är ju ganska tåliga. Jag har några mindre och dom brukar jag kapa när jag tycker de blir för höga och det går alldeles utmärkt.

    Den dracenan som blommade är ca 2,m meter hög och då blir man ju lite feg. Vi har den i en jättestor självbevattnande kruka och det är längesen det byttes någon jord så jag funderar på att kapa och byta jord nu i vår..får se om jag vågar.

    Tycker det är så roligt med dom här kommentarerna och som jag sagt tidigare så verkar det vara säsong för blommamde dracenor..jag har minst ett besök om dagen här på bloggen där man kommit hit efter att ha googlat på blommande dracena eller dracena. KUL!
    Tack Ruth!

    SvaraRadera
  8. Vilken fin blomma!! Vilken sorts dracena är det?
    Mvh Majja

    SvaraRadera
  9. Hej Majja!
    Kul att du frågar om det just idag!! Det var nämligen så att i tisdags var min mamma hos Per Bürger på föreläsning i hans Väsxträdgård i Köping. Per Bürger är lokalkändis här i Västmanland och duktigt på allt som har med växtlighet att göra. Mamma beskrev min blomma och han frågade om den var vit eller röd men han sa att det var en dracena kort och gott. Mamma och jag hade nämligen spekulerat i om det kunde vara en doftdracena men den benämningen kände han inte till.

    Det är så kul för fortfarande har jag besök här på bloggen ..varje dag faktiskt..efter att jag skrivit om min blommande otroligt starkt doftande dracena.

    Vårhälsningar!

    SvaraRadera
  10. Hur länge håller den fina blomman?

    SvaraRadera
  11. Den blommade i ca drygt 2 veckor..om jag minns rätt :) Till slut klippte jag av blomstängeln eftersom den doftade så starkt på kvällarna att jag , till slut, fick huvudvärk. Doftade väldigt gott men starkt!

    SvaraRadera